FreshBrain – Frank Meeuwsen: Ik wil mezelf misbaar maken

F

“Het mooiste vind ik die twinkeling in de ogen. Je ziet het als studenten echt begrijpen wat je bedoelt.” Frank Meeuwsen (@frankmeeuwsen) stapte anderhalf jaar geleden het onderwijs in. Inmiddels wisselt hij lesgeven, programmaontwikkeling en zijn bedrijf The Incredible Adventure met elkaar af. Ik sprak Meeuwsen over de verschillen en overeenkomsten tussen kennisoverdracht in het onderwijs en op de commerciële markt.

 Altijd al bezig met kennisoverdracht

Toen zijn eerste kind op komst was ontdekte Meeuwsen dat hij “eigenlijk wel iets met lesgeven zou willen doen.” Toen de opleiding Communication & Media Design van de Hogeschool Utrecht onverwacht veel studenten trok en Indira Reynaert hem vroeg om een cursus te geven hoefde Meeuwsen dan ook niet lang na te denken. Het vertalen van zijn ervaring bij Rhinofly naar lesgeven viel echter nog niet mee: “Ik dacht: lesgeven is gewoon presenteren voor jonge mensen, maar daar kwam ik na twee weken ook wel van terug. Inmiddels ben ik er achter dat het mij toch wel ligt. Ik ben eigenlijk altijd bezig geweest met het binnenhalen van kennis, die een beetje husselen en daarna proberen anderen te inspireren.” Het doel is voor Frank om studenten nieuwsgierig te krijgen naar de nieuwe ontwikkelingen. Dat is volgens hem ook de belangrijkste taak van het hoger onderwijs. Nieuwsgierigheid zorgt er namelijk voor dat “studenten zich blijven ontwikkelen”. 

 Verschillen

Meeuwsen geeft ook cursussen aan bedrijven. De deelnemers aan zo’n cursus gedragen zich heel anders dan de gemiddelde student. “In een commerciële setting hebben de deelnemers een veel duidelijker doel bij de cursus. Een accountmanager wil bijvoorbeeld weten hoe hij zijn contact met klanten kan verbeteren. Studenten weten niet precies wat ze aan een cursus hebben. Daarom gedragen ze zich meer als een spons en proberen ze alles op te nemen. Studenten krijgen wel meer besef van het nut van de cursus als ze 2e of 3e jaars zijn.” Een ander verschil is dat de meeste bedrijven niet niet bekend zijn met de theoretische onderbouwing. “Dat interesseert ze gewoon niet. Dat is wel eens jammer.”

 (Beperkte) vrijheid

Volgens Meeuwsen is er behoorlijk wat innovatie te vinden binnen de HU. Hij geeft zelf les met behulp van Google Docs (zie het filmpje) en bij een filmopdracht konden de studenten een hoger cijfer krijgen als hun filmpje vaker werd bekeken op Vimeo.com. “Op die manier leren ze ook meteen hoe een viral werkt.” Meestal probeert Meeuwsen eerst, en ziet hij later wel of zijn innovaties ‘officieel’ ook mogen. Op deze manier kan hij (op kleine schaal) naar hartelust experimenteren. Meeuwsen zou echter graag het hele onderwijsmodel omgooien. “De TED Talk van de Kahn Academy laat zien hoe het ook kan. Ik vraag me af of we in de toekomst wel les moeten geven. Misschien is het beter om de uitleg via YouTube te doen en contacturen te benutten om samen problemen op te lossen.” 

 Lesmateriaal van de toekomst

Hoe het boek van de toekomst eruit gaat zien weet Meeuwsen niet: “Sommige kennis verandert niet zo snel. De modellen waarmee je een communicatieplan opstelt zijn hetzelfde als in mijn studietijd. Die kern kan prima in een statisch boek. Ik weet ook niet of je alle stof met filmpjes en plaatjes moet aanbieden. De effecten daarvan zijn nog niet bekend. Het belangrijkste is dat de inhoud klopt met de realiteit.” 

 Technisch sterkere docenten

Volgens Meeuwsen kan het onderwijs snel verbeteren als docenten beter worden in het inzetten van technologie. “De meeste van mijn collega’s kennen het bestaan van de presenter view in Powerpoint niet eens. Ook hebben ze geen verstand van Google Docs, Twitter en Facebook. Al deze tools zijn gratis in te zetten, maar dan moeten de docenten ze wel onder de knie hebben.” Misschien kunnen de studenten de docenten nog wat leren? (red.) 

 In het kort

Frank Meeuwsen is een zeer enthousiaste docent. Hij heeft vertrouwen in de toekomst maar vindt wel dat er het nodige moet gebeuren. In zijn ideale onderwijsinstelling vinden we het volgende. 

  • Probleemgestuurde contactmomenten
  • Opdrachten koppelen aan reële vraagstukken
  • Technisch vaardige docenten
  • Inspirerend onderwijs dat de nieuwsgierigheid van studenten aanwakkert

Je kunt Frank Meeuwsen volgen op Twitter (@frankmeeuwsen) en op zijn site: http://incredibleadventure.nl/.

 

 

 

 

 

 

 

About the author

m_a_rnix

Add Comment

Leave a Reply

A headshot of Marnix

Socials

All posts

%d bloggers like this: