FreshBrain – Eric Kramer (TriMM-PiT): Het bedrijfsleven is geen klant, maar moet samenwerken met het onderwijs

Aan het woord is Eric Kramer (@erickrmr), directeur van het talent-ontwikkelbedrijf van TriMM. Volgens hem moeten onderwijs en bedrijfsleven veel meer samenwerken. Ik vroeg hem hoe TriMM hierin het goede voorbeeld geeft.

“TriMM neemt maatschappelijke verantwoordelijkheid zeer serieus. We vinden dat het bedrijfsleven het onderwijs moet helpen studenten zo goed mogelijk voor te bereiden op de samenleving. Als een opleiding bepaalde belangrijke skills niet kan bijbrengen willen wij dat graag doen. Het is wel belangrijk dat het onderwijs dan ook met ons samen wil werken.” Alleen als een opleiding laat weten wat de zwakke punten zijn kan het bedrijfsleven helpen.

Volgens Kramer moeten studenten zo snel mogelijk in aanraking komen met de toekomst die ze na hun studie tegemoet gaan. Ook hierbij kan het bedrijfsleven een belangrijke rol spelen. We organiseren bijvoorbeeld excursies, geven gastcolleges, verzorgen workshops en leveren bijdragen aan open dagen. Op die manier kunnen we laten zien wat een (potentiële) student te wachten staat in hun professionele toekomst. Zo helpen we studenten ook bij het maken van keuzes voor of binnen hun studie.” TriMM werkt ook veel met afstudeerders, waarbij het bedrijf zelf onderzoeksvragen opstelt, om te zorgen dat het onderzoek van de afstudeerders ook nut heeft voor het bedrijf.

Hoe zorgt TriMM dat de resultaten van al die stagiaires inzichtelijk blijven?

Volgens Kramer is de stagebegeleiding binnen veel bedrijven een ondergeschoven kindje. “Binnen TriMM hebben we een aparte B.V. opgericht, Professionals in Training (PiT). Elk uur dat een student werk doet voor TriMM wordt gefactureerd. Andersom worden ook de uren dat een TriMM’er aan het werk is voor PiT betaald, en wel tegen commercieel tarief.” Op deze manier ontstaat inzicht in de waarde van stagiaires, werkstudenten en afstudeerders. Omdat de begeleiding TriMM ook geld oplevert is deze net zo belangrijk als de ‘commerciële’ activiteiten en kunnen ook eisen worden gesteld aan dit werk. Betrokkenheid bij het onderwijs levert veel op volgens Kramer. Omdat TriMM voor grote klanten werkt met een flinke ambitie op internetgebied, kunnen de stagiaires en werkstudenten meewerken aan hele gave opdrachten en zo geweldige ervaring opdoen.

En voor TriMM? Stagiaires, afstudeerders en werkstudenten:

  • Brengen frisse kennis binnen
  • Doen uitdagend werk, maar ook werk dat het vaste personeel niet altijd leuk vindt
  • Vormen de nieuwe aanwas
  • Geven TriMM een goede uitstraling
  • Stagebegeleiding is een leuke uitdaging voor de professionals van TriMM

 De resultaten

  • TriMM heeft ongeveer 30 stagiaires, werkstudenten en afstudeerders rondlopen op 90 mensen in vaste dienst. 
  • Deze beslaan ca. 12 FTE
  • De coördinatie en begeleiding kost in totaal ongeveer 1 FTE
  • Momenteel komen ca. 10 TriMMers uit de eigen “kweek”

 Hoe deelt TriMM de opgedane kennis?

Kramer: “Wij delen onze kennis graag met de concullega’s in de regio. De organisatorische opzet van PiT en de strategie die wij gebruiken delen we dan ook volop. Op deze manier versterk je de regionale ontwikkelingen in de samenwerking tussen bedrijven en onderwijs en maak je het aantrekkelijker voor studenten om hier te komen én te blijven. Wij krijgen vaak de vraag hoe wij toch aan die goede studenten komen. Ik vertel dan altijd dat wij onszelf niet als klant zien van het onderwijs, maar juist als partner. Wij investeren tijd en geld om onze stagiaires zo goed mogelijk terecht te laten komen. Vervolgens maken wij onze behoeftes duidelijk bij de opleidingen. Alleen dan kan het onderwijs daar op inspelen!” 

In het kort:

  • Resultaat halen uit het onderwijs begint met zelf investeren
  • Door een duidelijke structuur worden de kosten en baten van onderwijsparticipatie duidelijk
  • Zorg dat de tijd die wordt besteed aan begeleiding zijn geld waard is

Kent u meer bedrijven die werk maken van hun stagiaires? Laat in de comments weten hoe ze dat doen!