Letteren Werkt!

Donderdag een loopbaanoriëntatie gehad: Letterenwerkt namens de faculteit Geesteswetenschappen van de UU. Mocht je niet weten wat je wil doen, ga dan in ieder geval dit soort beurzen af. Het is ook een manier om uit te vinden wat je juist niet wil.. Zo stond ik afgelopen maart in de RAI en vroeg aan een vertegenwoordiger wat zijn bedrijf deed - "Wij verrijken uranium" was het antwoord, en nee, ze hadden niet echt behoefte aan communicatiemensen.

Werkt letteren?

Gelukkig waren de sprekers de afgelopen twee dagen een betere match. Letteren werkt begon met een interessante opening door twee historici. Daarna begonnen de workshops en presentaties. Voor mij hield dat in dat ik mocht gaan luisteren naar een presentatie van Coebergh Communicatie en PR. De dames hadden een interessante presentatie die helaas wat meer over PR in het algemeen dan Coebergh in het bijzonder ging. Het werd wel duidelijk dat Coebergh zich vooral richt op Leisure, B2B en Lifestyle. Ze verzorgen PR voor klanten als Swarovski, KLM en Bols. Tijdens de presentatie werd duidelijk dat Coebergh zijn eigen rol stevig afbakent. "Wij doen eigenlijk alleen de PR en geen reclamecampagnes."

Nadat de 45 55 minuten om waren haastte ik me met mijn manke pootje naar de volgende presentatie. BKB is ook een bureau dat zich bezig houdt met campagnes, media en PR, maar stelt zich wat brutaler op. De sprekers zagen er ook wat meer casual uit, en spraken ons wat persoonlijker aan. BKB wil liever de hele communicatiestrategie verzorgen en de medewerkers proberen hun ideeën dan ook "door de strot van de opdrachtgever" te duwen. Ook leuk is de BKB Academie, waar je je gedurende een jaar kan laten opleiden tot campagnevoerder. Wel vrijdagavond en zaterdag vrijhouden aub..

De laatste presentatie die ik kreeg was van Van't Loo - Van Eck, een bedrijf dat communicatietrainingen geeft en op deze manier bedrijven helpt hun publieke belofte waar te maken voor de klanten. Directeur Martijn Jacobs hield een betoog voor het belang van "poten in de modder" om communicatie écht te beïnvloeden. Marketing en PR zijn volgens hem slechts een dunne schil terwijl het echte verschil wordt gemaakt door trainingen en het scheppen van omstandigheden die personeel in staat stellen beter te functioneren.

Al met al heb ik donderdag drie behoorlijk verschillende visies op communicatie gezien, elk met hun eigen goors en tegens. Voor mij persoonlijk bleken BKB en Van 't Loo Van Eck door hun sociale betrokkenheid interessante opties, en ik denk dat er binnenkort een paar e-brieven de virtuele deur uit gaan..