iMediacy
iMediacy

In 2009 heb ik de studie Communicatie en Informatiewetenschappen afgesloten met een scriptie over de iPhone. Hieronder een kleine toelichting.

De iPhone is hét product van 2008 (volgens Kassa). Het is bekend dat het apparaat ‘anders’ werkt dan de concurrentie. Om er achter te komen welke grondslagen er zijn voor de andere gebruikservaring heb ik een onderzoek gedaan. Ik heb me in dit onderzoek vooral bezig gehouden met de begrippen transparent immediacy en hypermediacy.

Tussen het verlangen naar ongemedieerde ervaring (immediacy) en het verlangen naar het medium zelf (hypermediacy) ontstaat een spanning. Deze spanning wordt als hinderlijk ervaren. Apple heeft geprobeerd deze spanning tegen te gaan door immediacy te maximaliseren en hypermediacy te variëren op basis van behoefte daaraan. Welke keuzes Apple heeft gemaakt om deze doelen te bereiken is te lezen in mijn scriptie, die op deze site te downloaden is. Er is een webversie en een printversie, het verschil zit hem in de kwaliteit van de afbeeldingen.

Ik vind het leuk om te horen wat men van mijn werk vindt.

Mijn e-mailadres is m (at) rnix.nl.